SEO znamená zkratku tří slov Search Engine Optimization. Jedná se o proces, který webové stránky pomáhá vhánět do předních pozic vyhledávačů. Zjednodušeně lze říci, že lidé, kteří hledají nějakou službu nebo produkt, řekněme např. dámskou obuv, zadají příslušná klíčová slova do adresního řádku a ten jim jednoduše vyhodnotí soupisku výrobců či prodejců určité kategorie dámských bot. Jistě není třeba dodávat, že pro každého obchodníka a producenta je výhodnější, jestliže se objeví na předních pozicích první strany. Lidé jsou navíc v zásadě leniví a málokdy se stává, že někdo prohledává více než 2 nebo 3 první stránky vyhodnocených výsledků.
Linkbuilding strategie obnáší jakési partnerské soužití mezi dotyčným (vaším) webem a spolupracujícími portály. Tam se umístí odkaz na váš web (odtud název „zpětný“). Cílem je vybudovat celou síť takových odkazů, čím více jich je, tím se teoreticky zvyšuje pravděpodobnost zájmu o vaše produkty ze strany potenciálních zákazníků. Podmínkou však je dodržet určité instrukce, aby nedošlo ze strany vyhledávačů (nejčastěji Google) k penalizaci a naopak k propadu z čelních míst.
Jaké podmínky si vyhledávače kladou
První z nich je důvěryhodnost webu, odkud odkazy směřují na vaše stránky. Nemělo by tedy jít o nějaký neznámý zapadlý blog, navíc často vytvářený záměrně samotnými vlastníky cílových stránek. Autoritativnost zdrojů je tedy jedním z rozhodujících pozitiv, ovšem podmínkou je také jejich relevance, tedy konkrétně musí jít o projekty zaměřené shodným směrem, jako vaše webové prezentace.
Zpětné odkazy všechny vyhledávače hodnotí podle klíčových slov. Není tedy rozumné použít hloupou mantru „zde klikni“ nebo „odkaz tady“. Zaměřte se na slovní spojení konkrétní, např. mrazicí boxy, pánské košile, lyžařské hole“. Vyhledávače indexují odkazy již podle klíčového slova a rozhodně tento krok nepodceňujte.
Jak vkládat zpětné linky
Ideální postup je vyhledat relevantní autoritativní weby a na uvedený e-mailový kontakt sepsat prosbu, žádost o uveřejnění zpětných odkazů. Pochopitelně, že jde vždy o službu „něco za něco“. Na oplátku tedy musíte mít co nabídnout, nejlépe nějaký kvalitní článek, komentář, recenzi, zkušenosti s produkty, natočené video výrobků, atd. Budou přicházet odmítavé reakce, někdo se neobtěžuje ani na mail odepsat, ale obvykle se zájemci najdou, poněvadž si uvědomí, že spolupráce je vždy přínosem pro obě strany, než hrát sólo na jednom konkurenčním hřišti.